Jordaan Papers, de krant voor wakker Amsterdam
Uitagenda -
HF

Angélique Kidjo

Holland Festival viert jubileum

In het kader van het Holland Festival, dat in juni haar 75-ste jubileumeditie viert, geeft de Frans-Beninse zangeres en humanitair activiste Angélique Kidjo enkele concerten waar ze verschillende stijlen met elkaar verbindt. Op 24 juni excelleerde Kidjo tijdens het programma Ifé in het Concertgebouw vooral in het eerste gedeelte. Samen met de goedlachse pianiste Maki Namekawa, het Amsterdam Sinfonietta en Tunde Jegede die prachtig de Kora bespeelde was het een muzikale reis van minimal music tot jazz met als hoogtepunt Ifé, scheppingsmythen uit Benin, liederen in haar moedertaal Yoruba op muziek die de minimal-componist Philip Glass samen met haar in 2014 componeerde. Na de pause waagde Kidjo zich naast haar eigen muziek aan enkele chansons, wat weliswaar goed ontvangen werd door het publiek maar niet mijn persoonlijke voorkeur had. Het paste wel in de avond die in het licht stond van het overbruggen van culturen evenals het concert dat ze in Koninklijk Theater Carré gaf. Met het concert Mother Nature, vernoemt naar haar laatste album waar ze een Grammy Award voor ontving wist Kidjo in Carré met haar swingende aanwezigheid en Afrobeat het dolenthousiaste publiek aan het dansen te krijgen. Tijdens dit concert combineerde ze moeiteloos haar muziek met Afro-pop tijdens de gastoptredens van de jongere generaties die ze wist te inspireren met haar muziek met de boodschap van het werken aan een betere wereld met respect voor elkaar en Moeder Aarde waar geen plaats is voor racisme en de klimaatcrisis tot het verleden behoort. Thema's die verweven zijn met het festival en terugkomen in het muziektheater Antarctica van de Australische componist Mary Finsterer. De prachtig uitgevoerde, dromerig vormgegeven opera, een coproductie van Asko|Schönberg en Sydney Chamber Opera, vertelt een mytische geschiedenis over een meisje dat ergens vanuit het universum in mistige flarden verhalen over een wereld droomt die na de ontdekking van de Zuidpool in de toekomst verschillende mogelijke uitkomsten kent. Verwoestende bezittingsdrang of liefde voor de natuur gaan de overlevingskans van de aarde bepalen. ‘In een tijd van toenemende bezorgdheid over onze ecologie, de verplaatsing van bevolkingsgroepen en een verhoogd bewustzijn van hoe kwetsbaar onze oceanen zijn, is Antarctica een actueel verhaal,’ stelt Finsterer.
Ook de theatergroep Schauspielhaus Zürich is op zoek naar gerechtigheid en verbeeldt in haar muziektheater de wens dat zij gezien worden die niet gehoord werden in het meesterwerk 'Der Ring des Nibelungen' van Wagner. Hij heeft weliswaar schitterende composities geschreven, maar was ook een man van zijn tijd. Het gedachtegoed van de 19e eeuwse componist had vele duistere kantjes die nu ter discussie staan. De Zwitserse theatergroep die in hun rectificatie op 21 juni in het Internationaal Theater Amsterdam de legendarische opera liefst zou willen 'cancelen' vanwege de racistische en vrouwonvriedelijke inhoud gaat er aan voorbij dat het bij opera om de muziek gaat. Wagners magistrale muziek ontbrak in de voorstelling die mij met haar drammerige monologen niet wist te boeien.

Kleur als Taal van Etel Adnan

In de tentoonstelling Kleur als Taal voeren Adnans schilderijen de boventoon. Haar vaak gesimplificeerde landschappen met intense kleuren en abstracte vormen gaan de dialoog aan met een aantal werken van Van Gogh. Daarnaast worden haar leporello’s, zogenoemde harmonicaboekjes waar Adnan om bekendstaat, tapijten en literair werk getoond. Etel Adnan (1925-2021) brak pas op 87-jarige leeftijd door met haar schilderijen. Ze maakte internationaal al eerder naam met haar literatuur en poëzie. Adnan was een onconventionele, intrigerende kunstenaar, filosoof, schrijver, schilder en activist. Ze groeide op in Beiroet, en studeerde in Parijs en Californië. Jarenlang woonde en werkte ze op beide plekken. De expositie is tot 4 september te zien in het Van Gogh Museum.

Van Gogh Meuseum

Etel Adnan in Van Gogh Museum

Stedelijk Museum opent haar deuren

Het Stedelijk vestigt de aandacht op de grootste uitdaging van deze tijd: de klimaatcrisis. De tentoonstelling It's Our F***ing Backyard laat tot 5 september zien dat ontwerpers een belangrijk verschil kunnen maken: zij laten ons met vernieuwende experimenten of juist door terug te grijpen op lokale kennis radicaal anders naar materialen kijken en bieden ons design dat zowel verantwoord als esthetisch, comfortabel en bereikbaar is. De tachtig geselecteerde projecten van ontwerpers en bedrijven van over de hele wereld geven een overzicht van strategieën om tot een beter materiaalgebruik te komen.

stedelijk museum

Ontwerpers hergebruiken allerlei afvalstoffen, te zien tot 5 september in het Stedelijk

 

lucht foto van de Jordaan vanaf de Westertoren

luchtfoto's van de Jordaan vanaf de Westertoren

Amsterdam richt haar ogen op de IJ-oevers

Samen met de Tolhuistuin, een dependance van het concertpodium Paradiso, het voormalige havengebied van NDSM, de broedplaats voor vernieuwers A-Lab, de Breitner Academie van de Hogeschool voor de kunsten en de A'dam Toren maakt het Filmmuseum een culturele toplocatie van Amsterdam Noord aan het IJ. De combinatie van het aanbod moet ervoor zorgen dat de Amsterdammers weer naar de noordelijke IJ-oever komen; een plek die jarenlang afgesloten was door de Shell-vestiging.

EYE Filminstituut

Filmmuseum aan het IJ

Europa is ziek en moet zich opnieuw uitvinden

Niet alleen Corona maar ook de uit Amerika overgewaaide neoliberale wind heeft Europa in haar klauwen en maakt haar inwoners ziek. De huizenmarkt wordt beheerst door internationale investeerders die in samenwerking met Airbnb de huizenprijzen en huren ongekend opdrijven en slechts betaalbaar maken voor witwassers die winkelruimtes degraderen tot toeristenwinkels waar niemand op zit te wachten. De bankwereld en haar financiële markten verwoesten economieën. De toeristenindustrie verwoest natuurgebieden en steden. Het boerenbedrijf is verworden tot gigantische vlees- en melkfabrieken die de kleine boeren wereldwijd opslokken om te kunnen voldoen aan de louter winst- en productiegedreven aandeelhouders, banken en supermarkten. De zogenaamde sociale media als Facebook en Whatsapp maken aan smartphones verslaafde generaties hersendood. En laten we vooral de oppermachtige farmaceutische industrie niet vergeten die gesteund door faalangst gedreven artsen de bevolking hopeloos in het nauw drijft en angst aanjaagt dat als hun pilletjes met levensverwoestende bijwerkingen niet geslikt worden een vroegtijdig einde van hun leven dreigt. Wordt wakker!

De eurocrisis en de klimaatcrisis hebben de heersende waarden van de Europese Unie getoond. Het draait om de grote ondernemingen en de financiële markten. De kosten van de neo-liberale markt worden afgewenteld op de bevolking. Het vertrouwen van de Europese burgers is opgeofferd, zegt Geert Mak. 'Eén van de grootste problemen is dat de mens steeds meer wordt weggegomd. Als een dikke laag teer kruipt een management­cultuur over ons continent die alleen rekening houdt met cijfers .'

Kunst, Cultuur & Geschiedenis Amsterdam

Virtueel wandelen langs hofjes in de Jordaan, monumenten aan Grachten bezoeken, door het Centrum touren, over de Wallen struinen, naar de Waag op de Nieuwmarkt, een drankje bij het Lieverdje op het Spui, uitgaan op het Rembrandtplein of Leidseplein, wandelen in het Vondelpark en langs de IJoevers architectuur. In 1983 werd Kerwin Duinmeijer neergestoken. Deze racistische moord wordt nog steeds jaarlijks herdacht. In 1989 viel de Berlijnse muur. De extravagante discotheek iT opende in de Amstelstraat. Begin 1933 was de huurstaking in de Lootsstraat. Het jaar 1921 sloot de 19e eeuwse stadsuitbreiding af. Alle naoorlogse edities van het Parool tot 1995 op de site Delpher. in 1954 startte de Tour de France in Amsterdam. In 2429 is Europa CO2 vrij.

Overlast Schiphol

dodenvlucht

Vliegen schaadt gezondheid!

Vakmanschap in de Jordaan De metro NZ-lijn in Amsterdam